Zjawiska te nie mieszczą się już w nowoczesnej kulturze humanistycznej. Ponadto oświata integracyjna stanowi szansę wychowania inaczej nowego pokolenia ludzi zdrowych, które będzie miało wysokie zrozumienie, tolerancję i poszanowanie dla odmienności drugiego człowieka.
Zarządzenie nr 29 z Dziennika Ustaw MEN określa zasady tworzenia klas integracyjnych w szkołach masowych, np. liczba dzieci w takiej klasie wynosi od 15- 20, w tym 3-5 to osoby niepełnosprawne. Niepełnosprawność ta może dotyczyć rozwoju fizycznego lub umysłowego. Do osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych zalicza się ostatnio również dzieci dyslektyczne , co zwykle nie ma związku z upośledzeniem umysłowym, lecz z polietiologią dysleksji.
Zajęcia w klasie integracyjnej prowadzone są przez dwóch nauczycieli, tj. prowadzącego (nauczyciela przedmiotu) i wspomagającego- pedagoga specjalnego, który pracuje w tym samym czasie z dziećmi niepełnosprawnymi. Nauczyciel przedmiotu powinien opracować podstawy programowe do nauczania swojego przedmiotu, a nauczyciel wspierający ma zrobić "wszystko" aby te wiadomości dotarły do grupy osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Innymi słowy musimy dostosować formy, tempo i metody pracy do zaburzeń tych dzieci. Aby to uczynić, musimy posiadać wszelkie informacje dotyczące zaburzonych, poszczególnych funkcji dzieci. Niezbędne są tutaj orzeczenia PPiP, oraz ewentualne opinie np. neurologa, psychiatry, czy szczegółowy wywiad z rodzicami dziecka. Konieczna jest także elastyczność, twórczość i cierpliwość uczących w takiej klasie, bowiem mogą wystąpić różne, nieprzewidziane sytuacje, na które trzeba będzie inaczej zareagować (np. problemy dziecka z mpd, zespołem ADHD, niedosłuchem, upośledzeniem umysłowym, epilepsją i innymi zaburzeniami ).
Każde dziecko ma prawo do nauki; to ono i rodzice powinno decydować o wyborze szkoły, w której chce kontynuować naukę. Gimnazjum Nr 1 wyszło naprzeciw różnym oczekiwaniom, a zwłaszcza tym specjalnym, dotyczących uczniów niepełnosprawnych i ich specyficznych potrzeb. Propozycją dla nich są oddziały integracyjne, które funkcjonują już 8 rok.
Każde dziecko uczące się w klasie integracyjnej zostało zdiagnozowane pod kątem psychofizycznym, do jego indywidualnych możliwości stworzono odpowiedni program nauczania, opracowano metody skutecznej nauki i wszechstronnej pomocy. Uczniowie posiadający orzeczenia Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej realizują dodatkowo zajęcia rewalidacyjne; każdy z nich posiada opracowany indywidualny program rewalidacji, który jest dostosowany do potrzeb i dysfunkcji dziecka. Tematykę integracji porusza cała szkoła np. na lekcjach wychowawczych. Uczulamy naszą młodzież, staramy się budować u nich szeroko pojętą tolerancję wobec osoby niepełnosprawnej, uczymy pomagać drugiej osobie. Naszym zadaniem jest także wydobycie talentów i uaktywnienie ich u podopiecznych niepełnosprawnych. Organizujemy zajęcia tak, aby jednostki niepełnosprawne korzystały z nich w optymalny sposób. Dodatkowym atutem naszej szkoły jest jednozmianowość nauczania, tak więc wszystkie dzieci uczą się w najodpowiedniejszym do tego czasie tj. w godzinach rannych i przedpołudniowych. Pozwala na to sprawna organizacja podziału godzin oraz warunki lokalowe naszej szkoły.
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do skorzystania z szansy, jaką daje nauka dziecka w klasie integracyjnej. Chętnie udzielamy szczegółowych informacji na ten temat.
oprac. Paulina Sekuła